Het live streamen van videogames is een activiteit waarbij mensen zichzelf online games uitzenden voor een live publiek. De praktijk werd halverwege de jaren 2010 populair op de Amerikaanse site Twitch, voordat hij groeide naar YouTube, Facebook, de in China gevestigde sites Huya Live, DouYu en Bilibili en andere diensten. In 2014 hadden Twitch-streams meer verkeer dan de online streamingdienst van HBO, HBO Go. Professionele streamers combineren vaak spelen op hoog niveau en onderhoudend commentaar en verdienen inkomsten uit sponsors, abonnementen, advertentie-inkomsten en donaties.

Zowel AAA- als indie-ontwikkelaars hebben de stijgende ontwikkelingskosten omzeild door gebruik te maken van de gratis livestreamingadvertenties. Onafhankelijke titels zoals Fall Guys, Rocket League en Among Us zijn voorbeelden van games die als gevolg van streaming een enorme toename van het spelersbestand hebben ervaren. Esports heeft ook veel aandacht en aandacht gekregen door de toegankelijkheid van livestreaming, en streaming is zelfs gebruikt als een methode om het bewustzijn van sociale kwesties en geld voor liefdadigheid te vergroten.

Live streaming biedt de allure van het transformeren van een hobby van het spelen van een videogame in een volledige carrière van streaming, maar brengt de risico's met zich mee die gepaard gaan met deze extra bekendheid, of ze nu in de videogame zijn, zoals stream sniping, of in het echte leven, zoals stalken en meppen. Bovendien zorgt de lage instapdrempel in termen van technologie en publiek ervoor dat een breed scala aan streamers en games kan worden uitgezonden.