Assassin's Creed is een open-wereld action-adventure stealth videogame franchise uitgegeven door Ubisoft en voornamelijk ontwikkeld door zijn studio Ubisoft Montreal met behulp van de game-engine Anvil en zijn meer geavanceerde derivaten. De Assassin's Creed-serie, gemaakt door Patrice Désilets, Jade Raymond en Corey May, toont een fictieve millennia-oude strijd tussen de Assassins, die vechten voor vrede en vrije wil, en de Tempeliers, die vrede willen door middel van orde en controle. De serie bevat historische fictie, sciencefiction en fictieve personages verweven met historische gebeurtenissen en figuren uit de echte wereld. In de meeste games besturen spelers een historische Assassin, terwijl ze ook spelen als een Assassin Initiate of iemand die in het huidige framingverhaal is verstrikt in het Assassin-Templar-conflict. De serie is geïnspireerd op de roman Alamut van de Sloveense schrijver Vladimir Bartol, gebaseerd op de historische Hashashin-sekte van het middeleeuwse Midden-Oosten,  en voortbouwend op concepten uit de Prince of Persia-serie.

De gelijknamige eerste titel van de serie werd uitgebracht in 2007 en bevat in totaal twaalf hoofdgames, waarvan de meest recente Walhalla van 2020. De belangrijkste games van Assassin's Creed spelen zich af in een open wereld en worden gepresenteerd vanuit het perspectief van de derde persoon. De gameplay draait om gevechten, stealth en verkenning; uniek voor de serie, kunnen de hoofdrolspelers 'social stealth' gebruiken om op te gaan in massa's mensen, en realistische parkour-moves gebruiken om door de omgeving te navigeren. De games bevatten zowel hoofd- als zijmissies, en sommige titels (vanaf 2010 Brotherhood) bevatten ook competitieve en coöperatieve multiplayer-spelmodi.

In elk deel wordt een nieuw verhaal en af ​​en toe een nieuwe tijdsperiode geïntroduceerd, en gameplay-elementen evolueren van het vorige. Er zijn drie overkoepelende verhaallijnen in de serie. De eerste vijf hoofdgames volgen Desmond Miles, een afstammeling van verschillende belangrijke Assassins door de geschiedenis heen, die een machine genaamd de Animus gebruikt om de herinneringen van zijn voorouders opnieuw te beleven en krachtige artefacten genaamd "Pieces of Eden" te vinden, terwijl hij ook probeert een catastrofale gebeurtenis te voorkomen zou de mensheid tegen het einde van 2012 uitroeien. Vanaf Assassin's Creed IV: Black Flag en tot Assassin's Creed Syndicate, nemen Assassin-initiatiefnemers en medewerkers van Abstergo (een bedrijf dat door de hedendaagse Tempeliers als dekmantel wordt gebruikt) genetische herinneringen op met behulp van de Helix software, die de Tempeliers en Assassijnen helpt bij het vinden van nieuwe Pieces of Eden in de moderne wereld. De laatste drie games, Assassin's Creed Origins, Assassin's Creed Odyssey en Assassin's Creed Valhalla, volgen Layla Hassan, ex-medewerker van Abstergo, op haar eigen zoektocht om de mensheid te redden van een nieuwe ramp.