Punch-Out!! is een Japanse boksserie met videogames, gemaakt door Nintendo's algemeen directeur Genyo Takeda en zijn partner Makoto Wada. Het begon in arcades gewoon als Punch-Out!! (1984), die werd gevolgd door een vervolg Super Punch-Out!! (1984). De serie werd kort daarna uitgebracht op thuisconsoles, te beginnen met de Famicom en NES Punch-Out!! / De punch-out van Mike Tyson!! in 1987 en een SNES- en Super Famicom-vervolg Super Punch-Out!! in 1994.

Een reboot van de serie getiteld Punch-Out!!, werd in mei 2009 uitgebracht voor de Wii, samen met een exclusieve WiiWare-prequel voor Club Nintendo, Doc Louis's Punch-Out!! in oktober 2009. De serie had ook een spin-off genaamd Arm Wrestling, die alleen werd uitgebracht in Noord-Amerikaanse arcades, en het was Nintendo's laatste arcadespel dat ze onafhankelijk van elkaar ontwikkelden en uitbrachten.

Spelend als Little Mac, een 17-jarige bokser uit Bronx, New York genaamd The Bruiser from the Bronx, moet hij de rangen van de World Video Boxing Association (kortweg WVBA) beklimmen en zich een weg vechten tegen andere boksers uit de hele wereld. wereld, gaande van het Minor Circuit, dan het Major Circuit en dan het World Circuit, terwijl je vecht tegen uitdagers zoals Glass Joe, King Hippo, Piston Hondo, Don Flamenco, Bald Bull, Mr. Sandman, of in de originele NES-versie, de voormalige zwaargewicht bokskampioen zelf, Mike Tyson. De gameplay verschilt enigszins per spel, maar over het algemeen kan Mac aanvallen met zijn linker- en rechtervuist, naar het hoofd of het lichaam, en kan hij ook ontwijken en blokkeren om de aanvallen van de tegenstander te ontwijken. Veel games in de serie geven de speler een krachtige uppercut-vaardigheid; het gebruik ervan is beperkt, moet tijdens wedstrijden worden verdiend en heeft een sterstoot die kan worden verkregen door een tegenstander te raken terwijl hij treitert of op het juiste moment. Little Mac kan ook blokkeren, waardoor hij minimale schade oploopt.

De sleutel tot het verslaan van elke tegenstander is om hun vechtpatronen te leren, hun aanvallen te vermijden en te reageren met een tegenaanval. Tegenstanders zullen vaak een visueel of hoorbaar signaal geven om hun aanvallen te signaleren. Als de speler een aanval met succes ontwijkt, blijft de tegenstander een tijdje kwetsbaar, waardoor de speler terug kan slaan. Kleine Mac kan sommige stoten van zijn tegenstander blokkeren door zijn handschoenen omhoog te houden, maar hij zal uiteindelijk moe worden als hij te veel blokkeert.